کم شدن آب رادیاتور خودرو چه دلایلی دارد؟

تجربه نشان داده است که اگر سالی یک بار آب رادیاتور خودرو را کاملا عوض کنیم از خیلی از خطرات احتمالی پیشگیری کرده‌ایم.

وظیفه رادیاتور تبادل حرارت با هوای جریان یافته و به طور کلی خنک نمودن موتور ماشین است.

نقش رادیاتور در خودرو چیست؟

در موتور خودرو به دلیل اعمال عمل احتراق طبیعتا حرارت زیادی تولید می‌شود و این حرارت به قطعات داخل موتور می‌رسد. طبیعی است که دستگاهی باید وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود. حرارت تولید شده در اثر عمل احتراق به بیش از۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. نکته اینجاست که کمبود حرارت یعنی پایین بودن بیش از حد دما موتور هم باعث آسیب رسیدن به موتور می‌شود. پس یک حرارت و دمای متعادل چاره کار است. مناسبترین حرارت برای موتور خودرو حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد است. پس نتیجه می‌گیریم یک سیستم خنک کننده با طراحی دقیق می‌تواند دمای موتور را ثابت نگه دارد و وجود آن به منظور جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتور الزامیست. رادیاتور خودرو همین سیستم خنک کننده که خود از بخش‌هایی تشکیل شده و خراب شدن هر قسمت در کم شدن آب رادیاتور خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور عبارتند از:

فن بخاری

مجاری آب

ترموستاتپ

منبع انبساط

لوله برگشت آب از موتور

شبکه رادیاتور

محفظه پایین رادیاتور

فن

واتر پمپ

لوله ورودی آب به بخاری

لوله برگشت آب از بخاری

بخاری

 

دلایل کم شدن آب رادیاتور

خیلی از افراد و رانندگان نمی‌دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می‌تواند به همراه داشته باشد. جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می‌تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند کوچک خطر ممکن باشد. خیلی از ماشین‌ها مثلا مانند پژو ۲۰۶ دارای سیستم حفاظتی هستند و مثلا در زمان جوش آوردن خودرو، با روشن شدن چراغ stop خودرو خاموش می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون‌ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما می‌افتد.

 

ایجاد نشتی در اتصالات

از کار افتادن فن مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه

ایجاد خرابی در رادیاتور

سوراخ بودن رادیاتور

ورود آب ب داخل سیلندر

خروج آب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر

گیر کردن توموستات

نشتی ازبخاری ماشین

خراب شدن پمپ آب یا واتر پمپ

هواگیری نکردن رادیاتور

نشتی آب از در رادیاتور

خراب شدن قمقه رادیاتور

جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ

رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب

نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط

/ 0 نظر / 12 بازدید